רפואת הפה

מהי התמחות ברפואת הפה?

בישראל ישנם כ-10,000 רופאי שיניים, אשר כ-8% מהם הינם רופאי שיניים מומחים.

כל רופא שיניים, שסיים 6 שנות לימוד אקדמיות, רשאי לבצע את כל טיפולי השיניים למיניהם, על-פי החוק הישראלי.

מומחה המאושר ע"י משרד הבריאות הוא כזה שעבר בתום שנות לימודיו בין 3.5 ל-5 שנים נוספות של הכשרה, במהלכה הוא התמקצע בתחום ספציפי, עבר בחינות קפדניות, וקיבל תעודת מומחה מטעם המוסד בו למד, משרד הבריאות והמועצה המדעית של ההסתדרות לרפואת שיניים.

רפואת הפה היא אחת מתשע ההתמחויות הרשמיות של רפואת שיניים, המוכרות ע"י משרד הבריאות.

שבע מהן עוסקות בטיפולי שיניים מסוגים שונים - שיקום הפה, פריודונטיה (רפואת חניכיים), אנדודונטיה (טיפולי שורש), פדודונטיה (רפואת שיניים לילדים), אורתודונטיה (יישור שיניים), כירורגיית פה ולסת ורפואת הפה.

שתי האחרות הן: פתולוגיה אוראלית, העוסקת באבחון מיקרוסקופי של ביופסיות מחלל הפה, ורפואת שיניים ציבורית, העוסקת בניהול ותכנון שירותי בריאות השן, מניעת תחלואה וקידום בריאות.

ההתמחות ברפואת הפה אורכת 4 שנים, ובדומה לכל ההתמחויות ברפואה כוללת תקופת הכשרה במחלקה העיקרית ("מחלקת האם") וכן סבבים (רוטציות) במחלקות שונות בבתי חולים, המשיקות לתחום המומחיות העיקרי. מתמחים ברפואת הפה נדרשים לבצע סבבים במחלקה פנימית, רדיולוגיה / נוירו-רדיולוגיה,  פתולוגיה / פתולוגיה אוראלית וכן סבב במחלקה לבחירתם.

במה עוסק מומחה ברפואת הפה?

רפואת הפה היא תחום מגוון מאוד המאגד בתוכו מספר תת-תחומים, המצויים בגבול בין עולם הרפואה לעולם רפואת השיניים:

נגעים ופתולוגיות בריריות חלל הפה והשפתיים – אבחון (כולל ביופסיה במידת הצורך), מעקב וטיפול בממצאים חריגים, כגון: כיבים ופצעים, בליטות, נפיחויות, כתמים, זיהומים (חיידקיים, וירליים ופטרייתיים) וכדומה.

איתור מוקדם של סרטן חלל הפה – בדיקת סקר המומלצת בעיקר למעשנים, לצורכי אלכוהול ולגילאי 40+.

הפרעות במערכת הלעיסה - אבחון וטיפול בהפרעות במפרקי הלסת ו/או שרירי הלעיסה, כגון: כאבים, "קליקים", הגבלה בפתיחת הפה, קושי בלעיסה, חריקת שיניים לילית ועוד.

הפרעות בתפקוד בלוטות רוק – אבחון, טיפול ומעקב של הפרעות בהפרשת רוק, כגון: יובש פה, ריור יתר, נפיחות על רקע חסימה, הפרעות נלוות בתחושה ובטעם, קושי בלעיסה ובליעה, פגיעה נלווית במשנן וברקמות חלל הפה וכו'.

כאבי פנים ולסתות – אבחון וטיפול במצבים של כאב כרוני באזור הפנים והצוואר, כולל תופעת הפה השורף, כאב ממקור שרירים, כלי דם, עצבים, כתוצאה מטראומה וכדומה.

הדמיה של הלסתות – אבחון רנטגני של ממצאים פתולוגיים באזור הלסתות, כגון: ציסטות, גידולים, פגמים בהסתיידות עצמות הלסת וכו'.

טיפול שיניים למתרפאים בסיכון רפואי גבוה – טיפול דנטלי כללי לאנשים הסובלים מבעיות רפואיות, הדורשות גישה טיפולית ייחודית, כגון: מחלות לב, יתר לחץ דם, סוכרת, סרטן (כולל טיפולים לפני ולאחר הקרנות וכימותרפיה), דיכוי חיסוני, מחלות כליות וכבד, מחלות דם (כולל נטייה לדמם ונוטלי תרופות מדללות דם), מושתלי איברים ועוד. תחום זה כולל גם טיפול שיניים גריאטרי – טיפול דנטלי המותאם לבני הגיל השלישי, הסובלים לעיתים קרובות משילוב של בעיות רפואיות שונות ונוטלים תרופות מרובות, העלולות להשפיע על טיפול השיניים.

טיפול שיניים תחת סדציה והרדמה כללית – טיפול דנטלי כללי, המבוצע תחת טשטוש (סדציה) או הרדמה כללית, למגוון של אנשים, שאינם מתאימים / מסוגלים לעבור טיפול שיניים תחת הרדמה מקומית בתנאים רגילים. אוכלוסייה זו כוללת אנשים עם צרכים מיוחדים, אנשים הסובלים מהפרעות התנהגותיות או מוטוריות, אנשים הסובלים מחרדה דנטלית קשה, רפלקס הקאה מוגבר או מצב רפואי קשה, העלול להידרדר בעקבות הסטרס והחרדה הכרוכים בקבלת טיפול שיניים.